Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013

Χαρτζάννα, η Βασίλισσα - Αντί Προλόγου

Η Χαρτζάννα ήταν το πρώτο βιβλίο που έγραψα, οπότε ελπίζω να το δείτε με επιείκια.

Από πατέρα κατάγομαι από την Κάρυστο, τη νοτιότερη πόλη της Εύβοιας. Αγαπώ πολύ τη μικρή ανεμοδαρμένη αυτή πόλη και τα περισσότερα καλοκαίρια τα περνώ στο εξοχικό μου σπίτι, εκεί. 

Από παιδί μου άρεσε να ασχολούμαι με τους θρύλους και τα παραμύθια της Καρύστου. Σαν κύρια πηγή είχα τη γιαγιά μου, τη μητέρα του πατέρα μου που τα τελευταία της χρόνια, ζούσε μαζί μας. Εγώ ήμουν δεν ήμουν 10 χρονών και κρεμόμουνα από τα χείλη της, όταν μου έλεγε κάποιο τοπικό παραμύθι. Από όλα αυτά τα παραμύθια, εντύπωση μου είχε κάνει το παραμύθι της βασίλισσας Χαρτζάννας, με τα κατορθώματα της και τις ιστορίες της με τις νεράιδες και τα ξωτικά. Η αλήθεια είναι ότι κοντά στο κάμπο της Καρύστου υπάρχει μια μικρή έκταση που ακόμη και τώρα λέγεται Χαρτζάνι και εκεί, λένε, ήταν το παλάτι της βασίλισσας Χαρτζάννας. 

Από τη δική μου έρευνα, αλλά και από τις έρευνες άλλων ερευνητών της λαογραφίας της Καρύστου, δεν υπάρχουν καθόλου αποδεικτικά στοιχεία για την καταγωγή της Χαρτζάννας, την περίοδο που έζησε, γιατί έγινε βασίλισσα πως βασίλευσε και πως πέθανε ή καλύτερα πως εξαφανίστηκε αυτή η «μυθική» βασίλισσα. 

Οι δικές μου οι έρευνες, προσπάθησα να στηρίζονται όσο γίνεται στην αλήθεια ή τουλάχιστον να έχουν μια αληθοφάνεια, αλλά δυστυχώς οι πιο σημαντικές πηγές μου, ήταν οι προφορικές ιστορίες των κατοίκων της Καρύστου. Οι περισσότερες από αυτές, ήταν διάφορες μεταξύ τους και δεν μπορούσε κανείς να φτάσει σε μια αληθινή βάση. Η αλήθεια είναι, ότι τo παραμύθι της δικής μου γιαγιάς, ήταν το πιο ολοκληρωμένο και πάνω σ’ αυτό στηρίχτηκα για να γράψω και το δικό μου κατά κάποιο τρόπο «παραμύθι». 

Ο αναγνώστης μου, θα ήθελα, να μην εκλάβει το περιεχόμενο του παρόντος σαν επιστημονική έρευνα, αλλά σαν μια μυθιστορηματική βιογραφία, που σε αρκετά σημεία της όμως, στηρίχθηκε σε πραγματικά στοιχεία. 

Προσπάθησα να συνδέσω την «ιστορία» της Χαρτζάννας με αληθινά γεγονότα που έγιναν την εποχή αυτή, στο Βυζάντιο. Τα γεγονότα αυτά περιγράφονται, όπως αντλήθηκαν από ιστορικά στοιχεία που αναζήτησα σε μεγάλη βιβλιογραφία. Τα περισσότερα ονόματα που αντιστοιχούν σε ιστορικά πρόσωπα είναι  αληθινά, υπάρχουν όμως και  φανταστικά ονόματα που δεν ενδιαφέρουν την ιστορία αλλά το «μύθο»  που περιγράφω. 

Πιστεύω ότι ο αναγνώστης μου, που θα διαβάσει τη δική μου άποψη ή καλύτερα το δικό μου «παραμύθι», για τη θρυλική αυτή βασίλισσα, που η ζωή της μπερδεύεται ανάμεσα στο μύθο και στην πραγματικότητα,  θα βρει πολλά  σημεία να έχουν ενδιαφέρον για τη ζωή στην Κάρυστο, την εποχή εκείνη. Μια εποχή για την οποία δεν έχουμε πολλά ιστορικά στοιχεία, για την Κάρυστο, αλλά και για το  Βυζάντιο γενικότερα.

Eλπίζω και εύχομαι, όταν διαβάσετε τις επόμενες σελίδες, να σας αρέσει, όπως και εμένα μου άρεσε, όταν άκουσα για πρώτη φορά την ιστορία της Χαρτζάννας, από τη γιαγιά μου. 

Κ. Π. Μπούμπαλος, Γενάρης 2008


ΥΓ: Το εξώφυλλο είναι ένα δικό μου σκίτσο που το μετέτρεψε σε ψηφιακό η κόρη μου  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου